Ekonomia przywilejów

Perkonomia

17-01-2017 | Premium, Slider-home

O zjawisku ekonomii przywilejów (na Zachodzie zwanej perkonomią) mówi się coraz częściej. Nagradzanie klienta stało się standardową formą jego usatysfakcjonowania, a przy okazji wzbudzania pożądania „po więcej”.

W kategorii perkonomii należy także rozważać oszczędność cennego czasu konsumenta. Czas staje się obecnie jednym z najbardziej wartościowych dóbr. Według badań Yankelovich ponad 70% Amerykanów powyżej 16 roku życia stwierdza, że nie ma wystarczająco dużo czasu by sprostać rzeczom, które chcieliby robić; mało tego – aż 50% z nich zauważa, że brak czasu jest większym problemem niż… brak pieniędzy!

Badaniom tym wtórują wyniki ankiet J. Walter Thompson, gdzie 39% Brytyjczyków, 47% Australijczyków i aż 60% Holendrów określa się mianem osób z poczuciem permanentnego braku czasu!

Pionierzy perkonomii

Pionierami ekonomii przywilejów są linie lotnicze, hotele oraz instytucje finansowe, zwłaszcza w obszarze private banking. To tam powstawały bądź to programy lojalnościowe bądź też najprostsze jeżeli idzie o formę bonusy (jak choćby gwarancja wyboru miejsca czy rabaty)

Warto zatem zastanowić się na ile idea perkonomii może wzmocnić się oddziaływania marki. Otóż kierując się 2 parametrami – dogodność i status można wygrać wiele w oczach klientów.
Dokładając do tego indywidualną potrzebę wyróżnienia się w tłumie powstają takie idee biznesowe jak poniżej…

Amex wyłącznie dla swoich klientek

Posiadacze kart płatniczych American Express automatycznie nabywają wyłączne prawo do zakupu wyjątkowej sukienki, która została zaprojektowana dla jednego z epizodów „Project Runway” (premiera wrzesień 2008 r.). Projekt został wybrany przez jury w osobie Diane von Furstenberg i jest dostępny jedynie dla posiadaczy kart Amex. Cena to 650 USD.

Rys 2. American Express – sukienka do nabycia wyłącznie przez posiadaczy kart Amex.

Brytyjski O2 i Orange dla abonentów

Kupując bilet na imprezę za pośrednictwem serwisu operatora O2, Brytyjczycy mają możliwość pobrania szeregu benefitów przypisanych do danego wydarzenia. Przykład? Kupując bilet na koncert Tiny Turner dodatkowo nabywasz prawo do pierwszeństwa wejścia na imprezę i bezpłatny koktail.
Z kolei Orange pozwala Wyspiarzom zarezerwować bilet na 48 godzin przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Wszystko odbywa się za pośrednictwem telefonu komórkowego.

Rys 3. Orange – pierwszeństwo nabycia biletów na imprezę

Visa dla kibiców

Brazylijski klub piłkarski Palmeiras stworzył sektor na 5.000 miejsc wyłacznie dla posiadaczy kart kredytowych Visa. Restauracja, bar, telewizory plazmowe, przestronny hol i inne atrakcje dostępne są tylko w tzw. sektorze Visa. Mało tego! Klienci z kartą Visa mogą nabywać bilety bez kolejek i z odpowiednim wyprzedzeniem…

Sektor Visa na stadionie brazylijskiego Palmeiras

Wypożyczalnia Avis dla zarejestrowanych członków klubu

Dla stałych klientów popularna, międzynarodowa sieć wypożyczalni aut (ponad 1.400 placówek na świecie) umożliwia odbiór pojazdu bez kolejek i papierkowych obowiązków. Klient zarejestrowany w bazie zostaje automatycznie zidentyfikowany a tym samym formalności są zredukowane do minimum. Tylko 3 minuty albo kara na rzecz klienta – 20 funtów…

Ubezpieczyciel Discovery w trosce o zdrowie klienta

Południowoafrykańska firma ubezpieczeniowa Discovery uruchomiła specjalny program zdrowia pod nazwą Vitality. Nagradza nabywców polis zdrowotnych za zdrowy tryb życia. Członkowie programu nabywają punkty z tytułu obniżenia lub eliminacji czynników ryzyka np. prawdopodobieństwa wystąpienia choroby. Więcej punktów, większy status. A to oznacza szerszy dostęp do bonusów przy zakupach i podróży…

Darmowy parking od Renault

Renault Turcja w maju ubiegłego roku zawarło umowę z firmą ISPARK zarządzającą miejskimi parkingami w imieniu lokalnych samorządów. Posiadacze marek Renault lub Dacia mogą od tej pory bezpłatnie korzystać z miejsc parkingowych…

Na podstawie: Trend Watch
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Pin It

Zobacz także

« »