W erze cyfrowych newsów prezentowanych niemal tuż po wydarzeniu, prasa drukowana, sprofilowana jako dzienniki newsowe, dostaje zadyszki chcąc dotrzymać kroku. Zapotrzebowanie na aktualne informacje spotyka natychmiastową podaż w serwisach online, nie mówiąc już o przestrzeni komunikacyjnej takiej jak Twitter czy Facebook.
Mimo wszystko prasa żyje i raz na jakiś czas podejmuje kreatywne próby konkurowania z internetem. Jakiś czas temu powstało Meganews – szwedzkie czasopismo informacyjne, drukowane „na żądanie”. Ostatnio eksperymentuje także potęga prasy brytyjskiej – The Guardian. Guardian zdecydował się na stworzenie zupełnie nowej, tygodniowej formuły publikacji newsów pod tytułem The LongGood Read.
Ciekawym wyróżnikiem wydaje się być wykorzystana technologia sortująca wcześniej opublikowane treści i wybierająca tylko najciekawsze pozycje artykułowe (zazwyczaj dłuższe formy), by w zaledwie 1 godzinę przygotować gotową do czytania gazetę w postaci drukowanej.
The LongGood Read dostępne jest tylko w wyznaczonych miejscach – są nimi brandowane kafejki Guardian Coffee, zlokalizowane we wschodniej części Londynu. Dodatkowo, zainteresowani wydawnictwem, mogą skorzystać z opcji on demand, via Newspeper Club.
Podczas gdy fizyczna gazeta Guardian jest dziełem całego sztabu dziennikarzy, The LongGood Read w całości jest tworzony dzięki nowoczesnej technologii. Odpowiednie algorytmy filtrują wpisy na blogu oraz content interaktywny, w celu znalezienia tekstów, których długość odpowiadałaby upodobaniom czytających podczas picia porannej kawy.
W ramach procesu selekcji, system wybiera trzydzieści topowych artykułów zaprezentowanych przez Guardian w ostatnim tygodniu, które są następnie skracane przez redaktora (tym razem w ludzkiej postaci). Po wybraniu tekstów, automatyczny system ARTHR drukuje 24 stronicową gazetę, na wcześniej opracowanym layoucie. The LongGood Read trafia do kawiarni i Newspeper Club w poniedziałek rano.
Przykład tygodnika The LongGood Read pokazuje efektywny sposób konkurowania z serwisami newsowymi online oraz łączenia rozwiązań cyfrowych z fizycznymi produktami. Stworzony na bazie trendu Udpgradia, jest nowoczesną formą produktu, w którym stykają się dwie rzeczywistości – wirtualna i fizyczna.
Na podstawie: thelonggoodread.com
Zobacz także
» IDEA » Innowacje w prasie drukowanej