IAB DIMAQ to pierwszy w Polsce program standaryzacji i weryfikacji kompetencji digital marketingowych opracowany przez ekspertów branżowej organizacji IAB Polska. Definiuje niezbędny poziom wiedzy i kwalifikacji specjalistów z obszaru marketingu internetowego.
– przegląd narzędzi e-marketera krok po kroku
– modele zakupu/emisji reklamy
– planowanie promocji online – cele, grupa docelowa, planowanie kampanii, wskaźniki
2. Display i video advertising
– formaty (expand, scroll, layer, rich media, in-banner, in-stream, overlay) i kreacje (flash vs html5, specyfikacje, zjawiska banner blindness)
– parametryzacja i monitoring (capping, dwell time, dayparting) do pomiaru efektywności i benchmarków CTR/CPV/CPC
3. Mobile Marketing
– od WWW do aplikacji – projektowanie, optymalizacja, rodzaje aplikacji i systemów operacyjnych w kanale mobilnym, platformy AppStore i Google Play
– reklama mobilna – formaty, rodzaje i analityka mobilna
– niestandardowe narzędzia mobile marketingu (IoT, iBeacons, NFC, itp.)
4. SEM – od strategii w zakresie SEO do reklamy PPC
– działania w zakresie SEO on-page (optymalizacja i content) i SEO off-page (link building)
– Google AdWords krok po kroku – algorytm, dobór słów kluczowych, teksty reklamowe + specyfika działania
5. E-mail marketing w praktyce
– budowanie i pozyskiwanie baz – pojęcia, formy, motywacje i sposoby pozyskiwania danych, rodzaje danych, higiena bazy i segmentacja (w tym RFM) oraz aspekty prawne
– kreacja w e-mail marketingu – mailing, newsletter, testowanie kreacji, SPAM
– pomiar skuteczności i analityka w e-mail marketingu – KPI, OR, CTOR, CTR, delivery rates, odbicia, wskaźniki rezygnacji, etc.
– platformy i narzędzia e-mail marketingowe
6. Social Media i Content Marketing
– od specyfiki i pojęć przez kluczowe platformy komunikacji społecznościowej po publikację contentu (hashtag, social graph, edgerank, video content, konkursy i aplikacje)
– reklama w social media – cele, formaty, rozliczenia, specyfika versus inne kanały
– formaty i dystrybucja treści w ramach content marketingu (rodzaje, przeznaczenie, płatne i bezpłatne formy rozpowszechniania treści)
– efektywność i pomiar skuteczności w ramach social media i marketingu treści
– rodzaje platform, rynek, ewolucja i pojęcia (ZMOT, ROPO, showrooming, webrooming, click&collect, customer experience, m-commerce, testy A/B, metoda sortowania kart, click/eye-tracking, heurystyki Nielsena)
– analityka w online (pojęcia, dane, wnioskowanie, narzędzia typu Google URL Builder)
– Google Analytics – mechanika, zakres danych i raporty, wskaźniki i wymiary, defniowanie celów i konwersje, atrybucja
– KPI i analityka kampanii brandingowych (display, wideo) – obliczanie skuteczności i interpretacja wyników
– koncepcje usability, dostępności oraz narzędzia i pomiar UX
8. Wiedza dla zaawansowanych – co warto wiedzieć przed certyfikacją, by zapewnić sobie tytuł „Digital Marketing Professional”?
– ewolucja e-marketingu – multiscreening i smartfonizacja, multi- i omnichannel
– wideo z vlogerami, youtuberami i influencerami, w tym sieci MCN oraz platformy VOD, reklama liniowa i nie-liniowa oraz telewizja hybrydowa
– narzędzia analityczne, social listening i monitoring – specyfika, różnice, zastosowanie (SoTrender, Brand24, Facebook Insights, itp)
– programmatic / RTB – kluczowe pojęcia (DSP, SSP, DMP, AdExchange, passback, 1st/2nd/3rd party data) i mechanika działania (rodzaje aukcji, modele rozliczeń)
– prawo w internecie – kluczowe ustawy, zapisy i interpretacje; nieuczciwa konkurencja i specyficzne dla branż zapisy odnośnie reklamy online
Jednym z zaledwie kilku certyfikowanych trenerów jest Artur Maciorowski, który począwszy od 2016 roku przygotowuje grupy e-marketerów oraz marketingowców, jak i osoby z branży internetowej do procesu certyfikacji. Przez cały 2016 rok 100% uczestników warsztatów, którzy podeszli do egzaminu może się poszczycić się statusem posiadacza certyfikatu IAB DIMAQ.