3 szwedzkich studentów opracowało technologię, która pozwala przejąć kontrolę nad radiem samochodowym…
Dzięki temu karetki pogotowia ratunkowego mogą nie tylko sygnałami świetlnymi czy dźwiękowymi powiadamiać kierowców o ustąpienie pierwszeństwa przejazdu…
Karetka przejmuje kontrolę nad radiem
System EVAM, opracowany przez studentów z KTH Royal Institute of Technology ze Sztokholmu, używa radia FM, aby ostrzec kierowców nadjeżdżających pojazdów ratowniczych. Wraz z postępem technologicznym w motoryzacji, auta zwiększają komfort akustyki i izolacji z zewnątrz. A to niestety utrudnia kierowcom usłyszeć sygnały dźwiękowe pojazdów z uprzywilejowanym pierwszeństwem.
Co to jest EVAM – od technologii do praktyki
System evam pomagaja pojazdom służb awaryjnych legalnie przechwycić radio kierowcy i ostrzec nawet odległe pojazdy o zbliżającej się karetce.
Warunkiem jest oczywiście uruchomiony odbiornik radiowy w samochodzie, którym porusza się kierowca. Co istotne system EVAM będzie działać, niezależnie od tego, czy kierowca słucha – radia, CD, czy też wykorzystuje zewnętrzne urządzenia dzięki technologii Bluetooth.
Jak to działa?
EVAM system wysyła wiadomość głosową karetki pogotowia do pojazdów z dużym wyprzedzeniem. Tym samym przerywany jest sygnał radiowy lub muzyka w systemie audio, a na wyświetlaczu radia pojawia się odpowiedni komunikat tekstowy.
Zaprojektowana technologia zdalnej transmisji uwzględnia czas i prędkość na drodze. W zależności od natężenia ruchu, alerty są wysyłane odpowiednio wcześniej. To o tyle praktyczne – iż nadawany sygnał ostrzeżeń uwzględnia specyfikę dróg szybkiego ruchu jak i wolno poruszających się aut ulicami miasta.
System EVAM ma rozpocząć swoje testy drogowe w Sztokholmie w pierwszej połowie 2017 roku, na początku z ograniczoną liczbą pojazdów ratowniczych.
Więcej na www.kth.se