Virtual reality

Virtual Reality (VR), czyli wirtualna rzeczywistość

21-03-2020 | IDEA

VR (Virtual Reality) – jak wirtualna rzeczywistość zmienia oblicze marketingu?

1. CO TO JEST VR?

VR (ang. virtual reality) czyli tzw. wirtualna rzeczywistość, która dzięki wykorzystaniu specjalnych okularów przenosi użytkownika w inny, wykreowany sztucznie, wymiar (np. rozrywka i gry dzięki Oculus Rift). Rzeczywistość wirtualną uzyskuje się przede wszystkim poprzez generowanie świata graficznego połączonego z efektami audio. Dużo mniej popularne są doznania zapachowe czy dotykowe.

2. PO CO MARKETEROM VIRTUAL REALITY?

Przykłady zastosowań VR:
Zastosowanie praktyczne, czyli różnego rodzaju symulacje, tworzenie modeli czy scenariuszy, które pozwalają przećwiczyć lub prototypować różne elementy świata rzeczywistego.
Dobrymi przykładami mogą być: symulatory lotnicze czy motoryzacyjne, modele i szkolenia w medycynie, projektowanie i rozwiązania o charakterze reklamowym.
Aspekty rozrywkowe z grami komputerowymi na czele.
Tworzenie symulacji świata rzeczywistego celem zabawy, relaksu i odpoczynku (symulatory gier, avatary). Również elementy związane z turystyką czy social media celem dostarczenia nowych doznań obcowania z unikalnymi miejscami (np. Zakazane Miasto w Pekinie czy pamiętany jeszcze projekt Second Life)/

3. JAK WYKORZYSTAĆ WIRTUALNĄ RZECZYWISTOŚĆ?

PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA VR W MARKETINGU I BIZNESIE

Przykład 1. REWIND – jak doświadczać zakupu auta dzięki VR?

Virtual reality

Rys 1. REWIND Salesdrive – jak kupić auto dzięki VR?

REWIND Salesdrive pozwala potencjalnym nabywcom przeglądać auta w zaciszu własnego domu. Podczas „wirtualnego spotkania z dealerem” klienci widzą pojazd pod różnym kątem i mogą przetestować różne funkcje w czasie rzeczywistym.

Dzięki platformie REWIND Dealer uzyskuje dostęp do różnych opcji menu, w tym Styl życia i Personalizacja. Te z kolei pozwalają kupującym doświadczać typowych sytuacji użytkowników samochodów – umieszczenie roweru na dachu auta czy fotelika dziecięcego. Ponadto wirtualny nabywca ma wpływ na zmiany koloru nadwozia, dostosowanie swoich preferencji odnośnie felg, obręczy i kół oraz ma możliwość weryfikacji osiągów technicznych samochodu.

Po wirtualnym spotkaniu, dostępne są na platformie mapy cieplne pokazujące, gdzie co i gdzie szukają klienci, które pomagają dealerom w dalszym dostosowywaniu ich prezentacji. Opracowana we współpracy z HP i Intel, platforma Salesdrive miała swój debiut na Unite LA w październiku 2018 r.

Więcej na: rewind.co

Przykład 2 Zapach, dźwięk, emocje, czyli VR i kawiarnia


Rys 2. Kawa i VR – doświadczanie zmysłów smaku, zapachu, dźwięku….

Chińskie studio projektowe Office-Aio stworzyło przestrzeń zaprojektowaną, aby zanurzyć klientów w zapachu i dźwięku picia kawy. Według Office-Aio projekt ten wzbogaca doświadczenie, podkreślając „unikalne momenty” w kawiarni Basic Coffee w Pekinie.

30-metrowa kawiarnia została przekształcona niczym w plan filmowy na którym głównym bohaterem jest klient. Wykorzystuje poszczególne partycje powierzchni do tworzenia „widoków w ramkach” niczym klatki filmu. Ma to podkreślać doświadczania picia dobrej filiżanki kawy. Wrażenie to podkreśla użycie światła, które uwydatnia momenty przy robieniu kawy i cieszeniu się nią.

Projektanci zastosowali także przegrody, aby izolować ekspres kawowy. Zamiast tego klienci są witani jedynie zapachem i dźwiękiem parzonej kawy.

Kiedy klienci wchodzą do kawiarni Basic Coffee, ich widok na kuchnię jest zasłonięty wiszącym metalowym ekranem, który prezentuje klientów pijących kawę. Ekran zmusza także klientów do podążania okrężną ścieżką do baristy. Idąc korytarzem, mogą wąchać i słyszeć dźwięki kawiarni, ale ich nie widzą.

Zamawianie kawy odbywa się w strategicznym miejscu, między obszarem warzenia a oknem na wynos. Ściana w pobliżu baristy, który nalewa kawę, jest podświetlona, co dodaje „nutki dramatyzmu” temu doświadczeniu….

Więcej na office-aio.com
.

Przykład 3. Szwajcarski bank UBS opracowuje cyfrowy klon swojego najlepszego ekonomisty

Szwajcarski gigant bankowy UBS opracowuje cyfrową replikę swojego najlepszego ekonomisty Daniela Kalta. Wirtualny avatar może obniżyć koszty i nadal zapewniać spersonalizowane usługi, nawet gdy główny ekonomista jest poza biurem.

 

Wirtualna rzeczywistość ekonomisty bankowego UBS
Rys 3. Wirtualny klon głównego ekonomisty szwajcarskiego banku UBS

Wirtualna postać ekonomisty uczestniczy w spotkaniach za pośrednictwem ekranów desktopowych lub mobilnych i jest zaprogramowana do interakcji z klientami za pomocą głosu. Co ciekawe, wirtualna postać nawiązuje kontakt wzrokowy z rozmówcą podczas spotkań – może mrugać, uśmiechać się i jest bardzo elastyczny w sposobie bycia. Jeżeli tylko sensory wykryją, że klient nie nosi krawata to „wirtualny Daniel” automatycznie usunie go, aby dostosować się do adwersarza i budować relacje.

Wirtualna postać jest przeznaczona dla klientów banku zarządzających wielkimi majątkami. Ma ona odpowiadać na pytania dotyczące rynków finansowych i giełdowych oraz posiadać wiedzę na temat obecnych perspektyw inwestycyjnych. W tej chwili wirtualny „Daniel Kalt” mówi tylko po niemiecku. Celem jest stworzenie postaci, która miałaby odpowiadać na pytania w dowolnym języku.

„Daniel Kalt” wciąż jest prototypem. UBS współpracuje przy projekcie z FaceMe i IBM. Istnieje również cyfrowy asystent dla prostych transakcji o nazwie Fin. Nie jest jeszcze znana data premiery i kiedy finalnie wirtualny „Daniel Kalt” będzie dostępny dla klientów…

Więcej na www.ubs.com

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Zobacz także

« »