Większość problemów wynika z faktu niedopasowania kreacji do specyfiki medium, jakim jest internet. Dodatkowo na niekorzyść efektywności kreacji reklamowej działa niechęć do wykorzystywania narzędzi badawczych, które mogłyby pomóc wskazać na krytyczne punkty wymagające korekty.
To są jedynie ogólne wnioski, jednak zakres i głębokość projektu badawczego CNET pozwoliły wyłonić bardziej szczegółowe i praktyczne wnioski dla przyszłych twórców kreacji do Internetu.
1. Kreacje reklamowe są zbyt rozbudowane i szczegółowe
Każdy z reklamodawców musi sobie zdawać sprawę, że specyfika sieci sprawia, że komunikat reklamowy trafia do szerokiej publiczności. Co z tego wynika? Tylko nieliczni są na równi z producentem lub dystrybutorem zainteresowani zaawansowaną wiedzą na temat danego produktu. Reklama internetowa powinna przyciągać uwagę poprzez swoje walory wizualne i zawierać proste oraz krótkie przesłanie. Wyznacznikiem sukcesu w tym zakresie jest zachowanie jak największej prostoty i powściągliwości.
2. Zbyt długie reklamy
Często stykamy się z rozbudowanymi kreacjami reklamowymi, wielopoziomowymi animacjami, teaserami powoli kierującymi nas do sedna, obudowane dużą ilością grafiki. Niestety bogactwo wykorzystanych technik może wywoływać odwrotny efekt od zamierzonego. Nie tylko budzi irytację oglądającego reklamę, ale wręcz powoduje alienację publiczności i jej niechęć do reklam danej firmy. Warto pamiętać, że internet to szybkie medium, a widzowie nie są na seansie filmowym, więc mamy kilka sekund na zawładnięcie ich umysłów i serc.
3. Reklamy są niejasne i dwuznaczne
Poziom skomplikowania otaczającego świata sprawia, że większość ludzi nie potrzebuje dodatkowych pytań, na które muszą znaleźć odpowiedzi, ale gotowych rozwiązań. Tak, więc stawianie pytań w reklamach jest czymś zgoła niepożądanym. Pomimo, że niektórzy sądzą, że pytania mogą podnosić poziom zainteresowania przekazem, to jednak wyniki badań temu przeczą. „Zastanawiam się, co by było, gdyby…”, „Dlaczego jest tak, a nie inaczej…”, „Jak myślisz, co się stanie…” – to są zbędne pytania i należy je bezwzględnie wyeliminować. Kierujemy widza na odpowiedzi.
4. Brzydkie i nijakie pod względem wizualnym
Ludzkie oko pożąda wyrazistych, ostrych, jasnych i kolorowych obrazów. Natomiast wiele z kreacji w sieci zawiera rozmyte, przetworzone i abstrakcyjne zdjęcia lub, co gorsza, kakofonię obrazów i kształtów. Znając preferencje wizualne człowieka reklamodawcy powinni dążyć do tworzenia kreacji reklamowych z jednym głównym elementem graficznym mającym przyciągnąć wzrok, używać silnej i podstawowej palety kolorów, a jeżeli to możliwe – jednocześnie wzmocnić kontrast poprzez zastosowanie jednolitego tła dla całej kreacji.
5. Używanie „Flasha dla samego Flasha”…
Ogromna wola sięgania po format Flashowy w reklamie online nie ma tak naprawdę swojego uzasadnienia i potwierdzenia w efektywności odbioru tego typu kreacji. Statyczne reklamy często dużo lepiej spełniają swoją rolę, właśnie dzięki swojej prostocie. Jednym słowem reklamodawców internetowych można podzielić na szybkich i martwych. W tym przypadku szybszymi okazują się być ci wykorzystujący reklamę statyczną ze swą jasną i prostą grafiką służącą przyciągnięciu oka i prostym przekazem słownym mającym trafić do każdego umysłu. W tym zawiera się całe clue tego, czego poszukują użytkownicy sieci.
6. Reklama trudna do odczytania
Bogactwo stylów i rodzajów użytych czcionek jest zaprzeczeniem prostoty jako wyznacznika sukcesu w materii reklamy w sieci. Każdy zabieg wymagający użycia dodatkowych przycisków na klawiaturze jest zbyteczny. Czcionka powinna być prosta i jednolita pod względem wielkości. W tym przypadku liczy się raczej czytelność niż efekt estetyczny. Przecież reklama ma nieść jakieś przesłanie, więc musi ona dać się odczytać.
7. Reklama pozbawiona korzyści
Większość reklamodawców różnorodnych mediów zdecydowanie woli przemawiać do odbiorców językiem właściwości produktu niż korzyści. Odbiorcy reklamy zawsze jednak będą zadawać to samo podstawowe pytanie: „Co ja z tego będę miał/miała?”. Zamiast więc krążyć wokół cech produktu, warto udzielić widzowi odpowiedzi, której rzeczywiście poszukuje. To jest jedyny sposób na realizację celów stawianych przed reklamą.
Podsumowanie
Reasumując – nie można zapomnieć o tym, że każdy użytkownik internetu poszukuje w nim czegoś konkretnego: rezerwuje bilet na samolot, czyta e-mail, poszukuje informacji medycznych, robi zakupy,… Człowiek mający do spełnienia określoną misję zazwyczaj ma niewiele czasu na inne rzeczy, które odwlekają w czasie realizację głównego celu. Rzecz w tym, żeby umieć umiejętnie „ukraść” mu chwilkę bezcennego czasu i by miał wrażenie, że mu się to opłaciło. Póki co, reklama w sieci ma wciąż długą drogę do osiągnięcia pełni doskonałości. Medium samo w sobie jest idealne, ale przed kreatywnymi i marketerami jeszcze długa droga do przebycia…
Na podstawie: Conversion Associates
Zobacz także
» Marketing, Slider-home » Jak efektywna jest reklama online?