Digital Personal Branding – jak budować wizerunek w sieci?
Teoria Dunbara zakłada, że każdy z nas ma określoną liczbę znajomych, z którymi może utrzymywać stałe relacje. Ta liczba to 150 i wynika ze specyfiki naszego mózgu. Wystarczy rzut oka na nasze profile na Facebooku czy LinkedIn by stwierdzić, że te wartości są przekroczone kilku lub kilkunastokrotnie.
A liderzy opinii? Ci liczą „znajomych” w tysiącach. Jedynym ograniczeniem jest limit danej platformy… – i tak na Facebooku to maksimum 5.000 znajomych. Po co zatem budujemy sieci znajomości w social media? Idea personal branding polega w głównej mierze na budowaniu reputacji i uwypuklaniu tego, co robimy najlepiej. Idealnie – gdy wykazujemy unikalne cechy i umiejętności, które łatwo wyróżnić na tle środowiska, w którym funkcjonujemy.
Ważna jest przy tym świadomość swoich mocnych stron i rozwój najlepszych, oryginalnych kompetencji, zwiększając przy tym potencjalne szanse na rynku pracy, na pozyskanie nowych kontrahentów czy uznania otoczenia. Najlepszym przykładem autokreacji marki są kompetentni blogerzy, opiniotwórczy wizjonerzy czy publicyści.
Personal Branding zdaniem liderów opinii
Zapytałem branżowych influencerów – ekspertów e-marketingu i e-biznesu: Basię Stawarz (ekspert Content Marketing), Jacka Kotarbińskiego (przedstawiającego się jako rynkologa) i Artur Kurasińskiego (guru start-up’ów i e-biznesu) – co według nich jest kluczowe, gdy idzie o wizerunek? Wszyscy zgodnie odpowiedzieli: W I A R Y G O D N O Ś Ć. Artur dopowiada – po trzykroć wiarygodność.
Jacek uzupełnia wiarygodność o wyróżnialność i komunikatywność. Z kolei Basia puentuje, iż w personal brandingu ważne jest budowanie reputacji, a nie kreowanie wizerunku.
W sieci moich znajomych jest też poseł na sejm młodego pokolenia – Tomasz Cimoszewicz. Tomek „nieświadomie” potwierdza poglądy biznesowe – najważniejsze w kreowaniu wizerunku według niego jest także wiarygodność. Po chwili wskazując jeszcze na szczerość, otwartość, rzetelność i otwartość.
Z kolei Julia Izmałkowa (ekspertka badań etnograficznych) dopowiada, że znika też mur między online a offline. Znajomi z sieci stają się równie ważni jak Ci „tradycyjni”.
Marka własna inaczej…
Osobliwą strategię realizuje jedna z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży digital marketingu – Michał Sadowski, założyciel Brand24 (jednego z najpopularniejszych narzędzi do monitoringu internetu). To ciekawy przykład postaci, której wizerunek jest tak mocny, że … (…)postanowiłem ograniczyć liczbę wystąpień czy wywiadów, bo bywały momenty, że więcej gadałem o pracy niż faktycznie pracowałem…
Michał podchodzi do siebie z dystansem. Sam często ogłaszał konkursy na najgłupsze miny „Sadka” z telewizyjnych wywiadów czy konferencyjnych wystąpień. Co też można uznać za przejaw kreowania pożądanego wizerunku.
Personal branding w wydaniu digital
Wszyscy wyżej wymienieni są często wykorzystywanym obiektem w tzw. strategii księżyca. W myśli tej koncepcji – świecimy blaskiem innych gwiazd. Poprzez oznaczanie i wspominanie znanych osób w postach w social media próbujemy budować własny wizerunek, prowokować do dyskusji czy… choćby „lajka”.
Autentyczność i rozumienie tego co się lubi i robi to z kolei dewiza Tomka Karwatki (eksperta e-commerce) jak i Marcina Iwucia – ex szefa marketingu ING TFI, który dla statusu jednego z najbardziej rozpoznawalnych blogerów finansowych porzucił bezpieczną posadę CMO jednej z największych grup finansowych. Marcin wskazuje także na wiarygodność, eksperckość i konieczność stałego rozwijania i doskonalenia się. Jego ostatnim hitem są podcasty pobierane przez ponad 10.000 odbiorców.
Z kolei Paweł Tkaczyk, bloger i właściciel agencji Midea zauważa, że kluczowe jest, czy kiedy ludzie Cię znajdują, potrafią odpowiedzieć sobie na pytanie, w czym możesz im pomóc.
Czas a personal branding
Warto przy tym pamiętać, iż kluczowym kapitałem w budowaniu personal brandingu jest czas. Czas niezbędny na budowanie swojego wizerunku. Czas na dojście do statusu eksperta. Wreszcie też czas, i jednocześnie koszt alternatywny, na pisanie kolejnego posta przy rezygnacji z czasu dla rodziny czy pójścia na piwo z przyjaciółmi… Budowanie wizerunku eksperta to nie tylko wygładzony profil w mediach społecznościowych, to wiedza, eksperckość, chęć rozwoju i doskonalenia, ale także skłonność do pomocy i komunikacja niemal 24h na dobę.
ALFABET PERSONAL BRANDING – JAK BUDOWAĆ MARKĘ WŁASNĄ OD A DO Z
A jak Autentyczność – dziel się swoimi pasjami z innymi
B jak Bloguj – dziel się wiedzą, doświadczeniem i spostrzeżeniami
C czyli Content – Twoje treści ; to co masz do powiedzenia i artykułujesz – to Twój największy atut
D i Design – zadbaj o swój profesjonalny wizerunek (profile w social media, profesjonalne zdjęcia, stopki w e-mailu, referencje i osiągnięcia, certyfikaty i pozyskana wiedza, etc.)
E-mail – zbuduj bazę kontaktów, a nawet stwórz własny newsletter (patrz cykliczne newslettery personalne Artura Kurasińskiego czy Tomka Karwatki)
Followersi – buduj własną sieć, nie tylko wśród znajomych, ale także tych, którzy podzielają Twoje pasje/zainteresowania lub których interesuje tematyka, którą się zajmujesz
Google – zadbaj o SEO, niech Cię łatwo znajdą za pośrednictwem wyszukiwarki
Help, czyli pomagaj, także bezinteresownie, bo karma wraca…
Influencerzy – wesprzyj się nimi w drodze po własny status
Kluczem jest fraza (keyword), z którą Cię powiążą (lub wręcz zaszufladkują) inni jako specjalistę
LinkedIn – nieodzowny kanał personal brandingu
Media i Network – wykorzystaj media, a zwłaszcza sieć do dystrybucji swojej wiedzy, przemyśleń i budowy wizerunku
Oferta – pomyśl o tzw. monetyzacji swojego wizerunku (udział w konferencjach, artykuły, prelekcje, mowy inspiracyjne, etc.) lub pozyskaniu klientów (tzw. leady, zapytania, kontrakty, spotkania)
Podcasty – niech Cię nie tylko widzą, czytają, ale i słuchają – nagraj coś, co można zabrać ze sobą w podróży, w drodze czy… biegając i spacerując w słuchawkach na uszach
R jak rozpoznawalność – jeżeli nie liderem, to zostań przynajmniej wyrazistym ekspertem w swojej dziedzinie – pomyśl o własnej książce lub innej publikacji , która uwiarygodni to co robisz…
S jak Social Media – zadbaj o własne profile, określ cele dla kanałów komunikacji i wykorzystaj siłę społeczności by można łatwo Cię odnaleźć lub/i poznać po jakości dyskusji
T jak Target – odpowiedz sobie sam: do kogo chcesz dotrzeć i „w czyich oczach” budujesz swój pożądany wizerunek?
Unikalność – postaw na specjalizację i wyróżnij się nawet w wąskiej dziedzinie…
W jak WWW – dbaj o własny serwis jako element uwiarygadniający to co robisz, czego dokonałeś, co oferujesz i centralny punkt zagregowanego contentu
Z jak Zwycięstwo – mierz swój sukces dzięki Brand24 czy SentiOne, a w serwisie Klout.com zweryfikuj swoje notowania (choć traktuj je z przymrużeniem oka) ☺
Artykuł został przygotowany dla magazynu Coaching 08/2017
Zobacz także
» Premium » Personal Branding. Marka własna – jak...
« Samo-segmentacja Tylko dla kobiet! Modowa marka emituje walutę wyłącznie dla pań »